in

Tuneli kraj Đetinje doživeli stotu

Minula vremena promenila su namenu ovim tunelima: voz „ćira” je pre pola veka ovuda prestao da saobraća, pa su pružnu trasu uredili, asfaltirali i pretvorili u pešačko-biciklističku stazu

Užice – Godina gradnje 1923. uklesana je u vrh tunela koji se od železničkog mosta iznad Đetinje u Užicu ređaju trasom nekadašnje „ćirine” uske pruge uzvodno uz klisuru ove reke prema Staparima. Doživeli su, evo, stotu godinu ovi nekad mračni prolazi za lokomotivu „parnjaču” i njene vagone, a danas osvetljeni delovi šetališta za ljubitelje očuvane prirode duž jedine naše „evropske zelene staze”.

Minula vremena promenila su namenu ovim tunelima: voz „ćira” je pre pola veka ovuda prestao da saobraća, pa su tek nakon četiri decenije nekadašnju pružnu trasu uredili, asfaltirali i pretvorili u pešačko-biciklističku stazu kroz impresivnu klisuru okruženu kamenim liticama, kutak očuvane prirode nadomak grada. Ova staza sada privlači šetače, bicikliste, planinare, a tuneli na njoj (u međuvremenu osvetljeni) svedoci su nekog davnog doba i podsećanja na priče o nezaboravnom vozu.

Detalje o nekadašnjoj „ćirinoj” pruzi na užičkoj deonici moguće je pročitati na jednoj tabli postavljenoj pored ove staze u klisuri Đetinje, gde piše: „Izgradnja pruge uzanog koloseka Užice-Vardište završena je 1925. godine. Pruga je polazila iz Užica sa 404 metra nadmorske visine, a dostizala najvišu kotu od 808 metara u šarganskom tunelu. Trasa popularnog ’ćire’ bila je duga 57,9 kilometara. ’Ćira’ i pruga spajali su ljude i granice do 1974. godine, kada su otišli u nezaborav.”

 

Izvor: Politika/ Branko Pejović

Prošlogodišnji rod maline još nije prodat

Delovi Užica danas bez struje nekoliko časova